CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Followers

Wednesday, February 23, 2011

Rezeki

sapa² yang rasa idop tu susah, cuba ler pikir balik apa yang dah kita buat... kadang² kita rasa susah, tapi sebenarnya ada lagi yang lebih susah dari kita... isk, tak pandai lak nak wat opening citer...

dulu masa aku tak keje, nak dapat duit memang susah sangat²... skang pon lebih kurang gak... tapi syukur alhamdulillah.... walaupon tak berduit, nak makan tak susah... yer la, masa tu duk ngan mentua... makan, minum, tempat tinggal, semua dorang tanggung... hubby?... gaji hubby tersangat sikit... ada la jugak hulur2 kat mak bapak dia.... tapi setakat yang termampu jer... selebihnya untuk anak aku ler... nyesal gak masa tu tak bagi susu badan... klu tak, lagi jimat kan...

masa mula² keje pon sengsara gak... duk nun kat KL... keje kat putrajaya... pagi² kul 5 lebih dah kuar umah sebab nak naik first tren LRT... balik keje sampai umah biasanya kul 8 lebih... sib ler fatin kat kampung... tiap² bulan beli pas bulanan sebab nak save bajet... sewa bilik lak mahal... hubby lak masa tu lom keje... dia pon duk merayau cari keje masa tu... cari keje pon nak kena kuar duit gak... 

kadang² gi keje memang takder duit satu sen pon masa tu... klu pas bulanan aku ilang, memang tak gi keje ler... slalu harap ada meeting supaya leh dapat makan free (supaya leh tapau bawak balik)... kadang² jiran sebelah meja (c.lazman) bagi nasi lemak pok cik.... memang syukor la sangat²... nasi lemak tu aku simpan sampai balik untuk kongsi ngan hubby... sadis tul masa tu... (sebab tu aku rasa terkilan klu ada orang makan tak abis dan sebab tu gak aku slalu jadi orang yang tukang abiskan makanan orang lain)...

skang dah duk kuarters... umah besar, tapi sewa tersangatla murah... syukor sangat²... hubby pon keje gaji kira ok ler berbanding dulu... makan free memang slalu dapat... takder ler selalu sangat... tapi tak der ler susah macam dulu... lagi 2 3 hari nak gaji still ada 2 3 ringgit berbanding dulu...

nak kata idop mewah tu takder la... nak kata miskin mintak la dijauhkan... tapi boleh la... asalkan tak putus rezeki trus...

***motif entry - pikir sendiri ..... ekekeke...


6 pengkritik hebat:

Dr. Rodzila Rodi

jilah,
entri yang best..
betul tu, bila kita susah, ada org tolong kita..
jilah pernah tolong kak zila, cuma kak zila belum sempat nk tolong jilah...tapi kak zila tetap anggap jilah kawan baik kak zila..
orang kaya pun tak pernah cukup duitnya..apatah lagik orang biasa mcm kita..rezeki tu Allah yang tentukan, gaji kecik, tapi berkat, insya Allah, lagi kaya dari orang gaji besar, tapi hidup melarat..hehehe..

Jilah

isk... sy ada tolong kak zila ke?... tp klu ada, alhamdulillah... sy x pernah mintak pe2 balasan...

tul tu, banyak duit lom tentu hepi... semua tu bergantung pada diri kita gak...

TQ sebab anggap sy kwn baik... TQ so much... muahhhhhsss...

SuTeRa

hehehee...
saya suka la entri akak ni....
buat sy pikir balik...kalo kita rasa kita susah ingat lah ada orang lagi susah dari kita....
xsalah kalo kita tolong org yg lebih memerlukan....
terharu mendengar...

Jilah

sutera,
sebab tu sesama manusia kena saling tolong menolong... tak semua orang senang dan tak semua orang susah...
bak kata pepatah, berat sama dipikul, ringan sama dijinjing... er, tul ke cikgu?

ena

jilah..
sedeynya akak baca part simpan nasi lemak sampai ptg, nk share ngn hubby..

huhuhu...

hidup ni ibarat roda kan dik.. ada ms sng, ada ms ssh.. huhu

Jilah

kak ena,

tu zaman dolu2 kak... ada masa kita senang, ada masa kita susah... yg penting kena byk2 bersabo...