CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Followers

Friday, July 15, 2011

Mee Hailam


ahaks... ni ler menu berbuka semalam... mee hailam... dalam gambo tu takder mee sebab lom campur lagi... klu campur awal² nanti mee kembang...

hubby kata OK... tak pernahnyer dia nak cakap sedap walaupon memang sangat sedap... huhuhu... nak wat mee hailam ni senang jer...

bahan² :

mee - biasa nyer orang guna mee kuning... tapi aku guna mee megi... ekekeke... ala mee kerinting tu

bawang putih
bawang merah
lada kecik
lada hitam
sos tiram
kicap - aku guna kicap kipas udang (kicap manis)
tepung jagung - untuk pekatkan kuah

daging ayam
udang
sotong
meatball
sawi
jagung kecik
lobak

mee celur dulu ngan air panas... takyah campur ngan kuah awal²... dah nak makan baru ler campur mee ngan kuah hailam tu...

bawang putih, bawang besar ngan cili tu tumbuk sampai lumat... pastuh tumis ler guna minyak skit... pastuh baru aku taruk lada hitam... kacau² skit then baru taruk bahan² utama (daging ayam, udang, sotong, meatball)

lepas semua dah empuk... baru masukkan sayur sayuran... opss... sebelum tu aku taruk tepung jagung (larutkan dalam air dulu)... eh, garam jangan lupa letak lak... kang tawar sia² jer... agak² dah rasa sedap tu, sayur pon dah masak, kuah pon dah pekat skit, leh ler tutup api dapo tu dan boleh ler dihidangkan...

korang agak² ler berapa biji bawang, lada semua nak masuk... aku main hentam jer... sedap tau... aku makan banyak kali... mungkin sebab posa gak kot...



4 pengkritik hebat:

liza

aku ni kalau berbuka nak gak makan nasi..hehehhee..kalau makan mee mesti kakan nasi gak pastu..dah jadi double..mmg fail...hehe

Siti

wah.. mcm lazat je.. nak try eteplah esok-esok..

Jilah

aku lak klu dapat mee, tak makan nasi pon takper... tak tau ler knp suka sgt makan mee...

Jilah

siti
cer la try... main campak2 jer... tunggu jer sampai masak...