CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Followers

Thursday, December 10, 2009

Obesiti

Masa aku kecik2 dulu, aku dah pon tergolong dalam golongan kanak-kanak yang tembam... tapi takde la terlampau gemok... bila mula2 masuk sekolah tadika, gemok bukanlah satu isu yang merunsingkan diriku.... begitu juga apabila umurku semakin meningkat, tidak pernah kurasakan kecomelan badanku membebankan diriku... sehinggalah aku masuk ke alam persekolahan peringkat menengah... masa tu la aku rasakan diriku gemok... maklumlah masa tu dah pandai malu ngan kaum berlainan jantina dariku.... huhuhu... padahal masa kecik2 dulu, aku lebih ramai kawan lelaki... main bola, panjat pokok, sorok2, ting2, polis sentri dan banyak lagi la...

Bila umurku masuk ke alam 20-an, diriku takde la begitu gemok... mungkin cuma berisi... chubby skit2... begitu juga selepas aku melahirkan anak, berat badanku cuma bertambah 1kg dari berat badan asalku... disebabkan tidak mempunyai pekerjaan, aku menjaga anakku sepenuh masa di rumah... jadi kalau lapar, masak jer... sumber makanan tidak menjadi masalah bagi diriku.... anak aku makan bubur jer... kalau tak abis, aku ler yang menghabiskannya...

detik demi detik berlalu.... berat badanku mula bertambah sedikit demi sedikit... one day, aku dapat surat yang mengatakan aku dapat kerja... dalam hatiku berkata, mungkin dah kerja nanti akan kuranglah aku makan... maka akan berkuranglah berat badanku...

aku dapat kerja di Putrajaya... terbanglah aku dari sabah bersama anak dan suamiku semata2 sebab aku dapat kerja Kerajaan... aku la yang paling seronok rasanya sebab inilah pertama kali aku akan bekerja..... pertama kali aku akan mempunyai income sendiri...

aku ingatkan makin kurus la aku bila dah kerja ni... rupa2 nya makin banyak aku makan... berat badanku semakin melebihi batasan... semakin hari aku semakin risau... ku kurangkan jugak pengambilan makananku... tapi sekejap jer... pastu melantak balik... aku sudah mencapai tahap obesiti... waaaaa.... baju2 ku kebanyakannya dah sendat...

demi mencapai target berat badan ideal, ku gagahkan juga diriku menaiki bas... mendaki bukit mengikut jalan jauh.... dengan harapan dapat membantu membakar lemak2 yang degil... tapi.....
isk... aku nak kurussssssssssss......

0 pengkritik hebat: